TRANSLATOR

Σελίδες

Παρασκευή 3 Ιουλίου 2015

ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΦΙΛΑΥΤΙΑΣ: γαστριμαργία, φιλαργυρία, κενοδοξία ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ 19ο μέρος (Η απιστία και η οκνηρία φέρνουν πάθη-Οσίου Πέτρου του Δαμασκηνού)

ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΦΙΛΑΥΤΙΑΣ:
γαστριμαργία, φιλαργυρία, κενοδοξία
ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ
19ο μέρος (Η απιστία και η οκνηρία φέρνουν πάθη-Οσίου Πέτρου του Δαμασκηνού)

http://www.diakonima.gr/wp-content/uploads/2012/10/church2.jpg


ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ, ΤΟΜΟΣ Β', Όσιος Πέτρος ο Δαμασκηνός, σελ. 72, 95


        Επειδή έγινε λόγος για τις αρετές, ας πούμε και για τα πάθη. Έρχεται η γνώση σαν ήλιος και ο ανόητος κλείνει θεληματικά τα μάτια, δηλαδή την προαίρεση, από απιστία ή οκνηρία, κι αμέσως στέλνει τη γνώση στη λησμοσύνη με την αργία, η οποία προέρχεται από τη ραθυμία.
Γιατί η ανοησία γεννά τη ραθυμία κι αυτή την αργία, από την οποία δημιουργείται η λησμοσύνη και από αυτήν η φιλαυτία, η φιληδονία και η φιλοδοξία. Από αυτές γεννιέται η φιλαργυρία, η ρίζα όλων των κακών. Αυτή φέρνει τον περισπασμό στα βιοτικά και αυτός την τέλεια αγνωσία των δωρεών του Θεού και των δικών μας αμαρτιών. Από αυτό επακολουθεί η κατοίκηση μέσα μας των λοιπών παθών: εννοώ τα οχτώ πάθη αρχηγούς, δηλαδή τη γαστριμαργία που φέρνει την πορνεία και μαζί της τη φιλαργυρία, από την οποία γεννιέται η οργή, όταν κανείς δεν πετυχαίνει αυτό που ποθεί, δηλαδή το θέλημά του. Από την οργή διαδοχικά γεννιούνται η λύπη, η ακηδία, η κενοδοξία και η υπερηφάνεια. Από τα οχτώ αυτά πάθη γεννιέται κάθε κακία, πάθος και αμαρτία κι εκείνος που αυτά θα τον καταπιούν, καταντά στην απόγνωση, την τέλεια απώλεια, την έκπτωση από το Θεό και την ομοίωση με τους δαίμονες.
    
         Οι δαίμονες, όπως λέει ο άγιος Ιλαρίων, είναι άυλοι, άυπνοι και όλη η φροντίδα τους είναι να μας πολεμούν και να οδηγήσουν στην απώλεια τις ψυχές μας, με λόγο, με έργο και λογισμό, ενώ εμείς δεν είμαστε έτσι. Αλλά άλλοτε φροντίζουμε για απόλαυση και δόξα που περνάει, άλλοτε για πράγματα του βίου και για άλλα πολλά, και δε θέλουμε ούτε λίγο να εξετάζουμε το βίο μας, για να συνηθίσει με αυτό ο νους μας και να μπορέσει να προσέχει στον εαυτό του χωρίς προσπάθεια. Όπως λέει ο Σολομών, περνούμε ανάμεσα από πολλές παγίδες. Ο Κύριος θέλοντας να κόψει κάθε φροντίδα μας, διέταξε να καταφρονούμε και αυτή τη τροφή και την ενδυμασία, για να έχουμε μια μόνο μέριμνα, το πώς να γλιτώσουμε σαν ζαρκάδι από τη θηλειά και σαν όρνεο από την παγίδα, για να φτάσουμε στην οξυδέρκεια του ζαρκαδιού και στο πέταγμα ψηλά του ορνέου με την αμεριμνία. Και το πιο θαυμαστό είναι ότι ο Σολομών τα έλεγε, αν και ήταν βασιλιάς, επίσης και ο πατέρας του Δαβίδ. Και ενώ είχαν τόσο μεγάλη προσοχή και πολλούς αγώνες και διέθεταν κάθε σοφία και αρετή, ύστερα από τόσα χαρίσματα και τη φανέρωση του Θεού, νικήθηκαν-αλοίμονο-από την αμαρτία, ώστε ο μεν Δαβίδ θρήνησε ταυτόχρονα για μοιχεία και φόνο, ο δε Σολομών έπεσε σε τόσα δεινά. Λοιπόν, αυτό δεν είναι γεμάτο από φρίκη και τρόμο για όσους έχουν νου, όπως λένε ο Αγιος Ιωάννης της Κλίμακος και ο ασκητής Φιλήμων. Πώς λοιπόν δε φρίττομε και δεν αποφεύγουμε τον περισπασμό του βίου, εξαιτίας της ασθένειας μας, εμείς που δεν είμαστε τίποτα, αλλά μένουμε αναίσθητοι σαν άλογα ζώα; Και μακάρι σαν τα άλογα ζώα να είχα φυλάξει τη φύση μου ο άθλιος, γιατί σε αυτό ο σκύλος είναι καλύτερος από μένα.
(συνέχεια...)


http://www.cuvantul-ortodox.ro/wp-content/uploads/2012/08/1234.jpg


Διαβάστε ὅλα τά προγούμενα ἄρθρα μας σχετικά μέ τά 3 πάθη, ἐδῶ:

1ο μέρος: (Γενικά-Μοναχός Εὐάγριος) ,

LinkWithin

LinkWithin

Μπορείτε νά δείτε και:

ΟΛΟΙ ΟΙ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΠΑΠΥΡΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΝ ΚΑΙΟΜΕΝΗ ΒΑΤΟΣ

ΟΛΟΙ ΟΙ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΠΑΠΥΡΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΝ ΚΑΙΟΜΕΝΗ ΒΑΤΟΣ

Ποιός θεωρείται σφραγισμένος!

Ποιός θεωρείται σφραγισμένος!
.

ΧΑΝΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΓΝΗΣΙΑ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΜΑΣ ΘΑ ΠΑΡΑΛΑΒΟΥΜΕ ΤΗΝ ΨΕΥΤΙΚΗ!

ΧΑΝΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΓΝΗΣΙΑ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΜΑΣ ΘΑ ΠΑΡΑΛΑΒΟΥΜΕ ΤΗΝ ΨΕΥΤΙΚΗ!
.

.

.
.

.

.
.

Φῶς Χριστοῦ φαίνει πᾶσιν!

Φῶς Χριστοῦ φαίνει πᾶσιν!
Τό Φῶς τό Ἀληθινόν!

Ή ΘΑ ΖΗΣΩ ΜΙΑΝ ΩΡΑΝ ΚΑΘΩΣ ΘΕΛΕΙΣ, ΧΡΙΣΤΕ ΜΟΥ, Ή ΑΣ ΜΗΝ ΥΠΑΡΧΩ ΕΙΣ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΖΩΗΝ!

Ή ΘΑ ΖΗΣΩ ΜΙΑΝ ΩΡΑΝ ΚΑΘΩΣ ΘΕΛΕΙΣ, ΧΡΙΣΤΕ ΜΟΥ, Ή ΑΣ ΜΗΝ ΥΠΑΡΧΩ ΕΙΣ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΖΩΗΝ!
(Γέρων Ιωσήφ ο Ησυχαστής)